zdrowie seksualne

Czy antydepresanty mieszają się z twoim życiem seksualnym?

zdrowie seksualne Czy antydepresanty mieszają się z twoim życiem seksualnym?
Anonim

Wszystkie leki mają działania niepożądane, w tym leki przeciwdepresyjne. Te, które lekarze ostrzegają pacjentów, mogą zwykle obejmować mdłości, bóle głowy i zawroty głowy. Istnieje jednak jeden rodzaj efektu ubocznego, który pomimo tego, że jest bardzo powszechny, lekarze często czują się zaniepokojeni rozmową o seksualnych skutkach ubocznych.

Myślę, że częścią ich ostrożności jest zakłopotanie. Nie jest łatwo rozmawiać o seksie i nie jest to tylko dla lekarza - pacjenci zbyt często czują się zakłopotani, dyskutując o takich rzeczach. Lekarze nie chcą zawstydzać pacjentów, ostrzegając ich, że może się to zdarzyć, a co gorsza, pacjenci często nie chcą zawstydzić lekarza, omawiając go, kiedy to nastąpi. Ważne jest, aby to się zmieniło, ponieważ wiemy, że seksualne działania niepożądane leków przeciwdepresyjnych są jednym z głównych powodów, dla których ludzie przestają je przyjmować.

Leki przeciwdepresyjne: seksualne skutki uboczne

Co mamy na myśli mówiąc o seksualnych skutkach ubocznych? Zaburzenia erekcji - trudności z uzyskaniem lub utrzymaniem erekcji - to ta, która ma największą uwagę. Jednak niektórzy mężczyźni stwierdzają, że mogą osiągnąć erekcję, ale ejakulacja trwa bardzo długo. To może być bardzo przygnębiające i frustrujące, nie tylko dla nich, ale także dla ich partnera. Ale nie dotyczy to tylko mężczyzn. Kobiety przyjmujące leki przeciwdepresyjne również zgłaszają problemy z osiągnięciem orgazmu. A dla obu płci leki przeciwdepresyjne mogą powodować utratę libido.

Pierwszą rzeczą do zrobienia jest przyznanie, że nawet jeśli ludzie doświadczają seksualnych skutków ubocznych, to niekoniecznie im to przeszkadza. Jednym z głównych objawów depresji jest zmniejszenie libido, więc dla wielu osób, które mają depresję do tego stopnia, że ​​potrzebują leków, seks nie jest obecnie dla nich priorytetem. Około połowa mężczyzn cierpiących na depresję również doświadcza zaburzeń erekcji, a podobna liczba kobiet zgłasza niewielkie lub żadne zainteresowanie seksem. Ważne jest również ustalenie, że utrata pożądania jest wynikiem działania antydepresyjnego, a nie objawem depresji.

Seks ma znaczenie

Bez względu na przyczynę, dla niektórych osób znacznie lepiej jest leczyć depresję i przywrócić ją do zdrowia, niż uprawiać seks. Dla osób, które nie są w związku, niskie libido może oznaczać, że po prostu nie przejmują się, jeśli na przykład nie są w stanie utrzymać erekcji.

Dla innych seks lub masturbacja może być dla nich źródłem komfortu lub sposobem na nawiązanie kontaktu z partnerem. W takich sytuacjach seksualne efekty uboczne mogą pogłębiać lub pogarszać poczucie izolacji, powszechne w depresji i wywierać dodatkową presję na już napięty związek. Pamiętam, jak pewien młody człowiek mówił, że antydepresanty zabrały jedno - seks - który wciąż był przyjemny i jedyną rzeczą, która sprowadziła go i jego dziewczynę razem. Łatwo zauważyć, jak ten efekt uboczny może mieć naprawdę szkodliwy wpływ na życie ludzi.

Najgorsze przestępcy

Podczas gdy każdy lek przeciwdepresyjny może powodować problemy seksualne, niektóre z nich są bardziej skłonne do tego niż inne. Leki przeciwdepresyjne najbardziej związane z trudnościami seksualnymi należą do grupy leków zwanych selektywnymi inhibitorami wychwytu zwrotnego serotoniny lub SSRI. Są również najczęściej przepisywane. Obejmują one: citalopram, escitalopram, paroksetynę, fluoksetynę, sertralinę i duloksetynę. Niektóre leki przeciwdepresyjne są mniej związane z seksualnymi skutkami ubocznymi i obejmują one buproprion i mirtazapinę.

Każdy jest inny

Ważne jest, aby podkreślić, że nie każdy jest dotknięty w ten sposób i jeśli ktoś doświadczy seksualnych skutków ubocznych, to nie powinien się martwić. Jest powszechny i ​​jest wiele rzeczy, które można zrobić. Kluczową sprawą jest rozmowa z lekarzem.

Po pierwsze, tak jak przy wielu skutkach ubocznych, czasami dochodzi do tego, że organizm przyzwyczaja się do leczenia. Może to potrwać od kilku tygodni do miesiąca, ale wiele osób uważa, że ​​rozwiązuje się, jeśli tylko poświęcisz mu trochę czasu.

Co może pomóc

U kobiet mogą wystąpić zmniejszone nawilżenie pochwy. Można to stosunkowo łatwo przezwyciężyć za pomocą seksualnego środka poślizgowego. Ważne jest stosowanie smaru na bazie wody, ponieważ olej może niszczyć prezerwatywy. Mogą również stwierdzić, że orgazm jest albo bardzo trudny do osiągnięcia, albo całkowicie zablokowany. I wreszcie, mogą znaleźć pragnienie i popęd seksualny są zredukowane.

Dostosowanie dawki leku często pomaga. Seksualne skutki uboczne są bardziej powszechne przy wyższych dawkach, więc ludzie często stwierdzają, że przez nieznaczne zmniejszenie dawki, mogą nadal uzyskać nastrój leku przeciwdepresyjnego, ale uniknąć wpływu na ich funkcje seksualne. Dawka powinna być dostosowywana tylko pod nadzorem lekarza, aby upewnić się, że jest bezpiecznie. Jeśli dawka zostanie zmniejszona, musisz pamiętać, że Twój nastrój może się pogorszyć, więc miej oko na to. Ponownie, pamiętaj, że potrzeba trochę czasu, aby dostosować się do nowej dawki, więc może potrwać kilka tygodni, zanim zauważysz poprawę.

Niektórzy uważają, że zmiana czasu, w którym biorą leki, pomaga także, gdy przyjmują leki tak daleko od czasu, w jakim chcą uprawiać seks.

Jeśli nadal stanowi problem, lekarz może rozważyć zmianę leku przeciwdepresyjnego. Ludzie reagują bardzo różnie na różne leki, więc często okazuje się, że po prostu przejście na inny SSRI może pomóc. Jeśli to nie zadziała, wówczas wypróbowanie innego antydepresanta całkowicie z innej grupy jest także opcją, która często rozwiązuje problem.

Inne leki, takie jak syldenafil (Viagra) mogą pomóc mężczyznom w problemach z erekcją i istnieją pewne dowody na to, że można je również stosować u kobiet, aby pomóc osobom z opóźnionym orgazmem lub niedostatecznym smarowaniem. Dodawanie bupropionu przeciwdepresyjnego może czasami pomóc mężczyznom i kobietom w leczeniu SSRI z libido i zwiększeniem pożądania. Stwierdzono również, że żel testosteronowy pomaga mężczyznom w SSRI o niskim libido lub problemach z erekcją.

To naprawdę ważne, że ludzie rozmawiają o swoich seksualnych skutkach ubocznych ze swoim partnerem. Będą chcieli wiedzieć, na czym polega problem, a o wiele łatwiej jest traktować go jak parę, niż na własną rękę.

Nie ma się czego wstydzić i mówiąc o tym, mogą zaoferować wsparcie i wsparcie. Czasami łatwiej jest iść do lekarza z partnerem, niż na własną rękę. Wiadomo jednak, że problemy seksualne na antydepresanty są powszechne, ale istnieje wiele możliwości rozwiązania tego problemu. Ludzie nie powinni cierpieć w ciszy - lekarz może pomóc.

Porady Lekarzy